درد سیاتیک کمر و  پا به صورت حاد،مزمن و خفیف از پشت و پایین ساق پا شروع می شود و در قسمت  نشیمنگاه و قسمت پشت و پایین ساق پا منتشر می شود و منجر به درد زانو، لگن و  ران میشود و فرد گاهی اوقات احساس سوزش کف پا میکند. پا درد و کمر درد اغلب ، به دلیل فشار برروی عصب سیاتیک و یا فتق دیسک کمر و  تحریک استخوان ها وکشیدگی های ماهیچه های آن می باشد. شما میتوانید نقش  مهمی در جلوگیری ،درمان و احیا یا ریکاوری درد آن داشته باشید. درد پا اغلب  با استراحت ،تمرین و مراقبت های دیگر بهبود پیدا می کند. البته قبل از  درمان باید محل و تفاوت آن را با علائم دیسک کمر بدانید تا مطمئن شوید علت درد شما چیست. بعد از مراجعه به پزشک برای درمان عصب سیاتیک، حتی در دوران بارداری و حاملگی پزشک بهترین و کاملترین راه (نحوه) درمان سیاتیک را چه با جراحی و چه بدون عمل شامل دارو و قرص، تزریق، فیزیوتراپی، لیزر، طب سوزنی، ماساژ،تمرینات ورزشی و نرمش،دستی و گیاهی انتخاب می کند.افرادی که درد مزمن در پایین کمر دارند ممکن است در مقاطعی کمردردسیاتیک به صورت حاد را نیز تجربه کنند. یکی از بهترین راهها درمان درد پایین کمر با لیزر است .

نوآوران

رگ (عصب) سیاتیک چیست؟

عصب  سیاتیک پا یکی از بزرگترین و طولانی ترین عصب ها دربدن وضخامت آن به  اندازه یکی ازانگشتان شما است و در ناحیه پایین ستون مهره ها قراردارد. این  رگ ازناحیه تحتانی مفصل کمرشروع میشود و به طرف لگن و باسن کشیده شده است  وسپس درناحیه ساق پا یعنی ناحیه ای که به دوقسمت در زانو تقسیم شده است  قراردارد. هرساق پا دارای یک رگ سیاتیک است.
در صورت آسیب به عصب سیاتیک از لگن تا بالای ساق هر کدام از علائم زیر می توانند ایجاد شوند

اختلال  در کارکرد عصب پرونئال عمقی و بدنبال آن عدم توانایی در بالا آوردن مچ و  انگشتان پا بر اثر فلج شدن عضلات اکستانسور مچ پا و انگشتان پا

اختلال در کارکرد عصب پرونئال سطحی و بدنبال آن کاهش یا از بین رفتن حی پشت پا و انگشتان پا

اختلال  در کارکرد عصب تیبیال و بدنبال آن عدم توانایی در پایین آوردن مچ پا و خم  کردن انگشتان پا و کاهش حس یا از بین رفتن حس کف پا و زیر انگشتان پا

k

انواع درد سیاتیک کمر و پا

درد عصب سیاتیک می تواند به صورت دردهای ملایم یا شدید در نواحی مفصل کمر، باسن، پا و ساق  پا ظاهر شود. شما همچنین ممکن است با احساس ضعف وبی حسی در این نواحی  مواجه شوید. بوسیله آسیب دیدگی های عصب و فشار روی عصب مانند فشار روی مهره  ها (استخوان های ناحیه کمروگردن) ایجاد می شود. بر اساس گفته های انجمن  جراحان ارتوپد آمریکا درد عصب سیاتیک معمولا در افراد بین سن 30 و 50 سال رخ می دهد.

  • دردهای وخیم سیاتیکی کمر و پا

این دردها به صورت ناگهانی اتفاق می افتد ومعمولا بعد از چند روز و چند هفته بهبود می یابند .این موارد با علائم درد کف پا نیز متفاوت است.شدت درد پا بستگی به میزان آسیب به بافت ها دارد. منبع اصلی کمر درد و پا درد ممکن است مفصل ستون مهره ها ،دیسک ،عصب ها ،یا ماهیچه ها ولیگامنت ها باشد.

  • دردهای مزمن سیاتیکی کمر و پا

این دردها بیشتر از 3 ماه در بدن می ماند و علت کمر درد هم مشخص نیست .این دردها همیشه همراه بیمار است و با انجام فعالیت های خاص  شدیدتر می شوند. عواملی چون آسیب دیدگی عصب ها ،جراحت در بافت ها ،آرتروز و  یا تاثیر روانی درد بر روی بیمار از پیامدهای این بیماری است .هر فرد با  پیدایش این علامت ها در خود،باید به پزشک متخصص مراجعه کند.

علائم و نشانه ها

درد سیاتیک یا به اصطلاح کلاسیک از نواحی پایین ،پشت و نیشیمنگاه شروع می شود و بر  روی ساق پا،زانو، لگن و ران تاثیر می گذارد و سپس به طرف پایین و پشت ران  حرکت می کند و در پشت زانو وبعضی مواقع در پشت ساق پا و مچ آن هم درد احساس  می شود .

درد در نواحی ساق پا شدیدتر  از قسمت کمر یا نشیمنگاه می باشد.این دردها از دردهای ملایم شروع می شود  وکم کم به دردهای مزمن تر و سخت تر تبدیل میشود.ممکن است شما در پا و ساق  پای خود احساس کرختی وسوزش (حالت سوزن سوزن شدن ) کنید که این موضوع نگران  کننده نیست اما اگر در این نواحی احسا س ضعف و یا افت کردید باید مورد توجه  قرار گیرد

عمده ترین علت درد و داغ شدن کف پا و کمر شما نشستن می باشد و این به خاطر فشاری است که وزن بدن شما به دیسک وارد میکند وفعالیت هایی مانند خم شدن ،تابیدن ، درد در ناحیه پایین کمر شما  را شدیدتر می کند درحالیکه دراز کشیدن باعث تسکین درد شما می شود.دویدن  وراه رفتن برای شما بهتراز نشستن یا ایستادن های طولانی مدت است.اگر احساس  ضعف شدید در ساق پا داشتید و یا مثانه شما از کار افتاد وعملکرد روده های  شما افزایش پیدا کرد با ید فورا به پزشک مراجعه کنید این نشانه ها نشان  دهنده سندروم کودا ایکواینا است.

از علائم سیاتیک دردناحیه تحتانی کمر وساق پا است که معمولا این درددرساق پا بیشتر از درد پایین کمر است. در کثریت قریب به اتفاق علت درد در پایین کمر ناشی از علل مکانیکی است. در بسیاری از موارد درد پایین ستون فقرات با اسپوندیلوز (آرتروز ستون فقرات) در ارتباط است؛ اسپوندیلوز اصطلاحی است  که به انحطاط کلی ستون فقرات اشاره دارد. انحطاط ستون فقرات به معنی  سائیدگی و استهلاک است که در مفاصل، دیسک‎‌ها و استخوان‌های ستون فقرات  افراد مسن رخ می‌دهد.

دربعضی از مواردنشانه ها و علائم عصب سیاتیک باهمدیگر رخ میدهد.

1- درد در پایین کمر را در صورتیکه کسی تجربه کرده باشدبه شدت دردساق پا نمیباشد.

2- دردها دریک ناحیه ازساق پا وباسن رخ میدهد وبه ندرت درهردوناحیه راست وچپ اتفاق می افتد.

3- دردسیاتیک ازناحیه تحتانی کمر وباسن بوجودمی آید وبه سمت پایین وپشت ران وسپس درناحیه پایین ساق پا وکف پامنتقل میشود.

4- زمانیکه بیمارخوابیده یا راه میروددردسیاتیک بهترمیشودوهنگام ایستادن و نشستن این درد شدیدتر میشود

5- دردسیاتیک کمر و پا دربیشتر مواقع شدید است

6- دردهایی که باوجود سیاتیک حس میشود معمولا سوزن سوزن شدن ، کرختی ،ضعف واحساس گزگزکردن درساق پا است.

7- احساس ضعف وبی حسی زمانیکه ساق پا وپایتان را حرکت میدهید

8- بروزدردهای شدید دریک ساق پا که ایستادن وراه رفتن فرد را بامشکل مواجه میکند.

براساس ناحیه ای که عصب سیاتیک برروی اندام ها تاثیرمیگذارد درد ها ممکن است درکف پا ونواحی دیگر پا هم اتفاق بیفتد.

کمردرد+چاقی+1

علت

درد  رگ سیاتیک بر اثر شرایطی ایجاد میشود که بروی ستون مهره ها وعصب هایی که  از مفصل کمر عبور کرده است، تاثیر میگذارد. از طرف دیگر این آسیب دیدگی ها  بر اثر افتادن روی زمین یا تومورهای عصب سیاتیک یا ستون مهره ها ایجاد می  شود. در کل علت سیاتیک تحریک وفشرده شدن عصب سیاتیک می باشد.

  • سندروم پریفورمیس

گرفتگی و تنگی ماهیچه ها ی پریفورمیس باعث فشرده شدن عصب ها میشود.

  • شوک 

آسیب های ورزشی و یا افتادن میتواند باعث شکستگی ستون مهره ها وکشیدگی ماهیچه ها وآسیب دیدگی عصب ها بشود .

  • فتق دیسک کمر

مرکز  دیسک ستون مهره ها که مانند ژله می باشد می تواند در طول یک هفته دچار  برآمدگی شود و دیسک ها را پاره کند و باعث فشار برعصب ها شود. بچه‌دار شدن  موهبتی بزرگ است، اما تجربه کمردرد بارداری باعث ایجاد نگرانی در مادران  باردار می‌شود. همه دردهای مرتبط با کمر در زمان بارداری به عنوان دردهای  دوران بارداری شناخته می‌شوند. دردهای مرتبط با کمر در دوران بارداری  عبارتند از کمر درد بارداری، دیسک کمر در بارداری و سیاتیک .

  • استنوسیز

باریک شدن کانال های ستون مهره ها با عث فشرده شدن تارهای ستون مهرها وعصب ها می شود.

  • آرتروز

زمانیکه  دیسک ها با افزایش سن لغزندگی خود را از دست می دهند.یک پارگی کوچک  بردیواره دیسک می تواند بسیار دردناک باشد و باعث تحریک استخوان ها می شود  سطح مفاصل بزرگ تر می شود و باعث ضحیم تر شدن لیگامنت ها می شود و می تواند  علت درد سیاتیک بشمار آید.

  • اسپاندیلالیستزیز

فشار  وضعف باعث شکستگی در مفصل می شود ، و این شکستگی یکی از دلایل حرکت مهره  ها وفشار به عصب است. مشکلات مفصل درنواحی لگن و غضروف میتواند یکی از علت  های درد ساق پا باشد. درد پا و کمر کاملا عادی میباشند اما درد سیاتیک پا  محسوب نمی شود.

تشخیص

یک  معاینه دقیق می تواند انواع ودلایل مشکلات ستون مهره ها و روش های درمان  آن ها را تشخیص دهد. یک ارزیابی مشخص نیاز به معاینه فیزیکی بیمار ودریافت  اطلاعاتی راجع به شرح پزشکی بیمار دارد.و در بعضی مواقع عکس برداری توسط  اشعه X ، ام آر آی ، و سی تی اسکن برای کنترل قدرت ماهیچه ها و واکنش های  آن ها انجام می شود.

زمان مراجعه به پزشک متخصص

سیاتیک های خفیف معمولا باگذشت زمان بهبودمیابند.درصورتی که علایم سیاتیک بهبودنیافت وبعدازگذشت هفته ها دربدنتان باقی ماند به پزشک مراجعه کنید  سیاتیک هایی که شدیداست به ندرت به جراحی نیازدارد.درصورت بروزنشانه های  زیربه مراقبت های فوری نیازاست.

1- دردهای ناگهانی وشدید درمفصل کمر وساق پا وبی حسی وضعف درساق پاها

2- دردی که درهنگام یک آسیب جدی مانندتصادف اتفاق می افتد

3- عدم کنترل روده ومثانه

4- علائمی که به جای بهبودی شدیدترمیشوند واین به دلیل آسیب های جدی به عصب است مخصوصا آسیب هایی که باعث ضعف وبی حسی درعصب میشود.

5-  علائمی که درهردوساق پا رخ میدهد که به آن سیاتیک دوطرفه گفته میشود که  باعث عملکرد بد درروده ومثانه میشود ونشان دهنده بروزسندروم سوداایکواینا  Cauda equine (سندروم دم اسب) است.سندروم سوداایکواینا(سندروم دم اسب)  براثرفشارهایی که برعصب بوجود می آید ایجادمیشود ودرحدود 2 درصد براثر  بیماری بیرون زدگی دیسک است.

درمان

سیاتیک کمر و پا می تواند به صورت قطعی درمان شود هدف درمان درد سیاتیک پا،بازگرداندن بیمار برای انجام فعالیت های به صورت طبیعی وجلوگیری از  آسیب مجدد می باشد. بهترین و کاملترین روشهای درمان در این بخش گفته میشود.  لازم به ذکر است که ورزش برای درد سیاتیک نیز بسیار موثر بوده و نوع درمان هایی که برای آسیب های عصب سیاتیک صورت  می گیرند بسته به مکانیسم ایجاد آن دارند. در موارد آسیب هایی که بدنبال  زخم های باز ایجاد شده و احتمال پارگی عصب زیاد است درمان آسیب عصب سیاتیک بصورت جراحی و ترمیم عصب پاره شده است.

درد سیاتیک درمان پذیر است و معمولا بوسیله استراحت ،گرما،سرما، ماساژ،مسکن های درد، انجام  حرکات کششی سبک درمان می شود. استفاده از بسته ای یخ به مدت 20 دقیقه،  چندین مرتبه در یک روز در طول 45 تا 72 ساعت برای کاهش التهابات و انجام ورزش برای سیاتیک پا بسیار موثر است .

همچنین  گرفتن یک دوش آب گرم واستفاده از یک پد گرم و نشستن در ارتفاع کم باعث  آرامش بدن می شود. ماندن مدت کمی در رختخواب برای کاهش درد سیاتیک بسیار  مناسب است اما اگر این زمان بیشتر از چندروز طول بکشد به جای اینکه برای  شما مفید باشد بسیار مضر خواهد بود.اگراین مراقبت ها تاچند روز باعث کاهش  درد شما نشد باید به پزشک مراجعه کنید.

درمان با جراحی

  • عمل جراحی

برای درمان درد سیاتیک کمر و پا ، جراحی به ندرت انجام می شود مگر در مواردی که ماهیچه های شما ضعیف  شده باشد ،فتق دیسک کمر داشته باشید یا مبتلا به سندروم کودا اسبی باشید و  یا دردهایی که با مسکن های بدون استروئید رفع نشده و شما را آزار می دهند  که ممکن است از جراحی بسته ستون فقرات در درمان استفاده شود . جراحی فتق دیسک کمر که به اصطلاح دیسکتومی گفته می  شود با حذف قست هایی ازدیسک ،عصب ستون مهره ها فشرده می شوند. افراد مبتلا  به استنوسیز ممکن است از این پراکندگی عصب ها سود ببرند.

درمان بدون عمل جراحی

دارو و قرص

داروهای بدون استروئید مانند استامینوفن ،ایبوپروفن ، ناپروکسین برای درمان درد پایین کمر و سایر علائم دردناک سیاتیک کمر و پا تجویز میشود. شل کننده عضلات هم برای گرفتگی عضلات کمر و سایر قسمت های بدن بسیار موثر است. اگر درد بیمار شدید تر بود مسکن هایی  تجویز می شود که با مسکن ها وشل کننده عضلات که در بالا ذکر شده مصرف شود.

تزریق

استروئید  می تواند التهاب وتورم عصب ها راکاهش دهد. این ماده می تواند یا درطول یک  دوره 5 روزه خورده شود و یا در محل درد تزریق شود. استروئید درطول 24 ساعت  باعث کاهش درد و درمان سیاتیک کمر و پا می شود.

فیزیوتراپی

برای  درمان درد سیاتیک کمر و پا یک برنامه منظم حرکتی از همان آغاز درد تنظیم  می شود.فیزیوتراپی به شما کمک می کند تا بتوانید به زودی به طور کامل  فعالیت ها خود را انجام دهید و آسیب مجدد مفصل شما جلوگیری می کند.

پزشک  فیزیوتراپی به شما نحوه صحیح بلندکردن شی،راه رفتن ، و تمریناتی برای  استقامت و کشش عضلات پشت ،ساق پا و شکم به شما نشان می دهد.اقداماتی چون  ماساژ و گرما وحرارت و انجام حرکات کششی برای یک دوره کوتاه می تواند اثر  بخش باشد.

همچنین یوگا،کایروپراکتیک و طب سوزنی هم برای درمان درد سیاتیک کمر و پا مفید است.

لیزر

لیزر  درمانی که با استفاده از نور متمرکز برای کمک به تحریک بافت سلول را شامل  می شود. این نور توسط دستگاهی خاص که بر روی طول موج خاصی برای استفاده های  درمانی تنظیم شده است کنترل می شود. از کشف این فناوری تنها چند دهه می  گذرد و همین آن را در مقایسه با ماساژ و دیگر گزینه های متداول کنترل درد  به یک گزینه نسبتا جدید در درمان کمر درد از جمله لیزر درمانی دیسک کمر تبدیل می کند.

لیزریکی  ازدرمان هایی است که باعث کاهش التهابات بافت های اطراف عصب سیاتیک وکاهش  التهابات درماهیچه های پریفورمیس piriformis میشوددرنتیجه باعث کاهش  فشارعصب سیاتیک وکاهش دردمیشود.

درمان بالیزرمیتواندباایجاداستقامت درناحیه خارجی دیسک های ستون مهره هاباحفظ حالت وعملکردآن باعث کاهش بیرون زدگی دیسک کمرشود.

باروش  شکاف برروی لبه وطراحی های خاص لیزر وباتحریک کردن بافت های آسیب دیده  وازبین بردن التهاب ماهیچه ها وستون مهره ها باعث بازگشت طبیعی جریان خون  به بدن وترمیم مرکزسلولها وبازسازی بافت ها ،ازبین بردن گرفتگی ماهیچه ها ،  کاهش التهابات وکاهش دردمیشود.

درمان  بالیزرهیچ گونه سوختگی یا شکافی برروی پوست ایجادنمیکندوهیچ اثرات جانبی به  همراه ندارد. این روش بسیارامن است وتاثیرات بهبودی آن بسیار افزاینده است  این بدین معنی است که زمانی که بهبودی کامل پیداکردید به درمان های کمتری  نیازداریدوبدن شما برای انجام تمرینات استقامتی کاملا آماده است تا  بتواندباعث کاهش دردکمرشود.

طب سوزنی

طب سوزنی روش درمانی قدیمی برای مشکلی امروزی است. این روش عموما یک روش درمانی غیرسنتی برای کمر درد و گردن درد در نظر گرفته می شود. با وجود اینکه اغلب مواقع طب سوزنی اولین گزینه درمانی برای کمر درد بارداری و گردن درد نیست، تعداد زیادی از بیماران و پزشکان از آن به عنوان ابزاری  برای کاهش کمردرد و گردن درد استفاده می کنند. این روش درمانی شکلی از طب  چینی است که به حداقل 2500 سال قبل برمی گردد. فرضیه عمومی این روش مبنی بر  این است که بدن الگوهای جریان انرژی دارد. انرژی حیاتی یا نیروی زندگی بدن  چی نامیده می شود و جریان مناسب چی برای حفظ سلامتی ضروری در نظر گرفته می  شود. نظریه طب سوزنی مبنی بر این است که بیش از 2000 نقطه در بدن انسان  وجود دارد که با 20 مسیر به هم متصل می شود. این مسیرها انرژی حیاتی را در  سراسر بدن به جریان می اندازند. در این روش، سوزن های فلزی بسیار باریک در  ترکیب های مخصوصی از این 2000 نقطه به منظور اصلاح و یا حفظ جریان طبیعی چی  وارد بدن می شوند.

دراین  روش باآزادکردن انرژی درمسیرهای بدن میتواندباعث بهبودبیمارشوید بافروکردن  سوزن هایی درپوست دراطراف ناحیه آسیب دیده که معمولا هیچ دردی به همراه  ندارد میتوان باعث کاهش دردشد.

طب سوزنی موردتایید سازمان اف دی ای آمریکا برای درمان کمر درد است وسازمان بین المللی سلامت، طب سوزنی رایک درمان موثربرای کاهش درد کمر وسیایتیک میداند.

ماساژ

درمان های مخصوص با ماساژ درمانی برای کاهش دردکمربسیارموثراست باماساژدادن میتوان باعث افزایش جریان خون ،  شل شدن ماهیچه ها وآزادکردن ایندورفین (ماده ای که باعث کاهش درد دربدن  میشود)باعث کاهش درددربدن شد. درد کمر ناشی از دیسک کمر و سایر عامل  معمولاً برای همه افراد در بعضی مقاطع زندگی اتفاق می‌افتد. در حقیقت،  هنگامی که به دنبال کسب اطلاعات درباره ماساژ درمانی هستیم، اکثر افراد به  دنبال استفاده از ماساژ کمر در مقایسه با ماساژ شانه‌ها، زانوها، دست‌ها،  گردن، و سایر اعضای بدن هستند. کمر انسان دارای عضلات و رباط‌های پر  کاربردی است که به سادگی دچار گرفتگی و درد در نواحی مختلف در تمام مدت  زندگی می‌شود. در عمل امکان بهبود مشکلات مختلف کمر از جمله ماساژ درمانی دیسک کمر وجود دارد.

تمرینات ورزشی ونرمش

بعد از کاهش علائم سیاتیک زیر نظر فیزیوتراپ شما نرمش های کششی و تقویتی را یاد خواهید گرفت و انجام خواهید دارد که تاثیر بسیار مهمی در درمان قطعی بیماری سیاتیک شما دارند. درمان سیاتیک با ورزش بدون انجام این نرمش ها ناقص بوده و درد سیاتیک ممکن است بزودی عود کند.  این نرمش ها باید هرچه زودتر بعد از فروکش کردن درد حاد سیاتیک شروع شوند.

انعطاف پذیری ناحیه تحتانی کمر

,

شروع  کردن حرکت : به طرف پشت برروی حصیر و فرش دراز بکشید. یک کوسن یا کتاب بر  زیر سر خود قرار دهید زانوهای خود را خم کنید و کف پایتان را به صورت  مستقیم روی زمین قراردهید و ناحیه بالای بدنتان را آزاد قرار دهید به صورتی  که چانه هایتان به آرامی گردنتان را لمس کند.

عملکرد:زانوی  خودراخم کنید و با دو دست خودبه طرف سینه بالابیاورید و به آرامی تاجاییکه  احساس ناراحتی نمیکنید پای خود را بکشید و آنرابرای 20 تا30 ثانیه همراه  باتنفس عمیق نگه دارید.

این حرکت را برای کاهش درد کمر و پا 3 مرتبه تکرارکنید وپای خودرا عوض کنید.

نکته:

1-گردن ،شانه وسینه خودرامنقبض کنید.

2-تاجاییکه ممکن است عضلات خودرابکشید

3- زانوها ی خودرامحکم بگیرید وبه طرف سینه فشاردهید.

کشش موبیلیسینگ mobilising سیاتیک

موبیلیسینگ یکی ازعصب های سیاتیک و همسترینگ است.

l

شروع  حرکت : برروی زمین به سمت پشت درازبکشید ویک کوسن یا کتاب  برزیرسرخودقراردهید زانوهای خودرا خم کنید وکف پای خودرابه صورت صاف برروی  زمین قراردهید ناحیه بالاتنه خودراآرام نگه دارید وچانه های شما به آرامی  گردنتان را لمس کند.

عملکرد:یکی  اززانوهای خودرا به سمت سینه بالابیاوریدوبادودست خودقسمت پایین زانو  وناحیه همسترینگ را محکم نگه دارید زانوهای خودرا به صورتی که کف پایتان به  طرف خودتان است به آرامی بکشید وهمراه بایک نفس عمیق آنرابرای 20 تا30  ثانیه نگه دارید زانوی خودراخم کنید ودرموقعیت اولیه خودقراردهید این حرکت  را برای هرپا 2 تا 3 مرتبه تکرارکنید.

نکته :

1- پشت خود را زمانیکه میکشید بر روی زمین فشار نیاورید.

2-مفصل های خود را تا جاییکه احساس راحتی میکنید بکشید و زمانیکه احساس ناراحتی ،بی حسی، سوزش کردیدتمرین را متوقف کنید.

تمرینات مفصل کمر

کشش وحرکت ستون مهرهای ناحیه کمر

j

شروع  حرکت :برروی شکم خود بخوابید و بالاتنه خود را بر روی آرنج بالا بیاورید  ستون مهره های خود را بکشید شانه های خود را به عقب و گردنتان را مستقیم  نگه دارید طوریکه دیدشما به سمت زمین باشد.

عملکرد:  گردنتان راصاف نگه دارید وبافشاری که برروی دستانتان ایجادمیکنید ناحیه  کمررابه طرف بالابیاوریدواززمین جداکنیدشما یک کشش آرامی درماهیچه های شکم  وناحیه کمرحس میکنید.بایک نفس عمیق این حرکت رابه مدت 5 تا10 ثانیه نگه  دارید. وسپس به موقعیت اولیه خودبازگردید این حرکت را 8تا10 مرتبه  تکرارکنید.

نکته :

1-گردن خودرابه سمت عقب خم نکیند

2-مفصل لگنتان بایدبرروی زمین باشد

3-کشش راتاجایی که احساس راحتی میکنید انجام دهید

ایستادن وکشش همسترینگ

ماهیچه های همسترینگ را بکشید.

o

شروع  کردن حرکت:به صورت مستقیم بایستیدویک پای خودرابرروی یک شی یا استپ  قراردهیدساق پای شما باید به صورت مستقیم باشدوانگشتانتان به سمت  بالاقراربگیرد.

عملکرد:  طوریکه مفصل کمرشما کاملاصاف است کمی به جلوخم شوید وهمراه با یک تنفس عمیق  20تا30 ثانیه درهمین موقعیت بمانید این حرکت را 2 تا3 مرتبه برای هرپا  تکرارکنید.

نکته :1- پاهای خودرا تاجایی که میتوانید واحساس راحتی میکنید کشش دهید

2-مفصل کمرتان نبایددرهیچ موقعیتی خم شود

خوابیدن وکشش ماهیچه پریفورمیس piriformis

c

شروع  حرکت: برروی کمر درازبکشید.یک کوسن یا کتاب برزیرسرخود قراردهید زانوی چپ  خودراخم کنید وپای راست خودرابه حالت استراحت برروی ران پای چپ قراردهید.

عملکرد:ران  چپ خودرامحکم بگیرید وبه طرف خودبکشید ناحیه دنبالچه خودرا برروی زمین  ولگن خودرامستقیم روی زمین قراردهید. شما بایددرباسن راست خوداحساس کشش  کنید وهمراه با یک تنفس عمیق برای 20 تا30 ثانیه این حرکت رانگه دارید این  حرکت را دوتاسه مرتبه تکرارکنید.

نکته :1- اگر نمیتوانید ران خودرامحکم بگیریدازیک حوله استفاده کنید

2-اجازه ندهید ناحیه دنبالچه اززمین جداشود

3-استخوان پلویس به صورت مستقیم دریک موقعیت خنثی روی زمین قراردهید.

درمان دستی

تنظیم  ستون مهره های بدن و درمانی دستی بوسیله متخصصین باتجربه تعلیم دیده  (کایروپراکتر، پزشکان ،پزشکان فیزیوتراپیست ) باهدف تنظیم بهترستون مهره ها  که دربعضی ازمواقع باعث دردعصب سیاتیک میشود انجام میشود.

درمان دستی بوسیله متخصصین باتجربه انجام میشودوباعث سلامتی بیمار میشود وبدون بروزهیچ گونه دردی صورت میگیرد.

درمان گیاهی سیاتیک 

گیاهانی که باعث بهبود دردسیاتیک کمر و پا میشوند.

1- زغال اخته جامائیکایی معمولا یک ازانتخاب ها برای کاهش و درمان درد عصب سیاتیک است این گیاه معمولا بسیارقدرتمنداست این گیاه ازپوسته درخت زغال اخته  ساخته میشود وبه صورت کپسول یاتنتورویا چایی یا پودرمیتواند مصرف شود.

اگر  به سایت های گیاهان داروئی سنتی مراجعه کنیدشما گیاهان متنوع زیادی را  خواهید دید اما تعدادی ازاین گیاهان بایدبه تجویزپزشک مصرف شود چون ممکن  است سمی باشند. اگرچه این سایت اعلام کرده است که داروهای موجود سمی نیستند  ومسکن های بسیارخوبی هستند.

همچنین  توصیه میشود که زنان باردار وشیرده ازاین گیاه استفاده نکنند همچنین  افرادی که دچارگرفتگی قلب هستند بایدازمصرف این گیاه خودداری کنند. اگر شما  داروی دیگری مصرف میکنید باید درنظربگیرید که مصرف این دو دارو باعث ایجاد  اشکال و واکنش دربدن میشود.

2- زردچوبه یاکورکومین curcumin:  زردچوبه یک گیاهی است که برای کاهش التهابات بسیارمناسب است بهتراست که  زردچوبه رادرشیرداغ ،کره یا روغن نارگیل همراه بامقداری فلفل مخلوط کنید  وبااضافه کردن پیپرین (ماه این درفلفل که باعث تحریک معده میشود)باعث تقویت  مفصل میشود.معمولا زردچوبه برای درمان سیاتیک موثراست.همچنین متیوانیدبااستفاده ازکپسولهای curcuminenteric که دارای پیپیرین هستند باعث بهبودی سریع سیاتیک و کاهش درد کمر و درد پا شوید.

3-  کراتوم یک گیاهی است که برای ما ناشناخته است وبسیارسریع وبه صورت طبیعی  میتواندباعث کاهش درد کمر وپا شود درمقاله ای که توسط جوناتان بنسون تهیه  شده است اطلاعات مفیدی درمورداین گیاه نوشته شده است.

مردم اندونزی ازگیاه کراتوم برای افرادمعتاد به جای مصرف تریاک استفاده میکردند به همین دلیل تجارت آن ممنوع شد.

وحقیتی  که باعث میشود که شما احساس خوبی داشته باشید این است که این گیاه با  افسردگی مقابله میکند وبه همین دلیل تجارت این گیاه درهندوستان هم غدقن شده  است.

وبه صورت آن لاین میتوان این محصول را ازسراسر جهان خریداری کرد.وشما میتوانید درمورداین گیاه اطلاعات بیشتری کسب کنید.

4- گیاه آرنیکا همراه با دی ام اس او DMSOدی  میتیل سولفیداکسید:ترکیب کرم های ساختگی امروزی همراه با دی ام اس او  میتواندبه سرعت باعث کاهش درد پا و درد کمر شوند. بااضافه کردن دی ام اس او  همراه با گیاه آرنیکا درکاهش دردوالتهاب بسیارموثراست.

همچنین ادعا می شود که حجامت و طب سنتی نیز در کاهش درد سیاتیک کمر و پا بی تاثیر نیستند.

تفاوت دیسک کمر وسیاتیک 

اگر برای شما بیرون زدگی یا پارگی دیسک وازبین رفتن دیسک تشخیص داده شده باشدتشخیص این بیماری بستگی تشخیص پزشک دارد که آیابه درستی تشخیص داده شده است.

بیرون  زدگی دیسک زمانی رخ میدهد که مرکز ژله ای دیسک ازداخل آن بیرون بزند و به  سمت کانال ستون مهره ها برود وباعث فشار به عصب بشود. اگر شما دچاربرآمدگی  دیسک شدید به این معنی است که هنوزناحیه ژله ای دیسک به صورت کامل ازدیسک  بیرون نزده است.یکی از نشانه های رایج بیرون زدگی دیسک کمر، سیاتیک است  دردهای شدیدی که ازباسن شروع میشودو به طرف ساق پا منتشرمیشود و منجر به  درد پا میشوند. شما همچنین ممکن است که درساق پای خوداحساس ضعف  کنیدویااحساس سوزن سوزن شدن درساق پاوحتی عدم کنترل روده راداشته باشید که  هنگام بروزچنین علائمی حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

سیاتیک  ، در بیشتر موارد با درمان های خاص میتواند بهبود یابد. اگرچه بیرون زدگی  دیسک شرایطی است که میتواند بر روی هر قسمت اززندگیتان تاثیربگذارد. بیرون  زدگی دیسک اگر درمان نشود میتواند شدیدتر شود و باعث ناتوانی فرد شود.

باکمک  یک تشخیص درست ما میتوانیم یک پیشگیری موثر ودرمان مطمئن داشته باشیم.  درمان های کایروپراکتیک (تمرینات درمانی) در هردو مورد بسیار موثر است.  اگرچه درمواردی که بیرون زدگی دیسک بسیار شدید باشد باید با مشورت جراحان  اعصاب این مورد درمان شود. اگر بیماران تفاوت بین سیاتیک ودیسک کمر رامتوجه  شوند اغلب نگرانیها واسترس های آنها کاهش میابد. اگرشما یا هرکس دیگر دچار  دردهای ناحیه کمر و ساق پا شدید در ابتدا باید به پزشک مراجعه کنید و علت  درد کمر و پا را متوجه شوید با کمک یک تشخیص درست یک دوره درمانی آغاز  میشود.

سیاتیک دربارداری وحاملگی

x

براساس  اعتقاد افراد سیاتیک براثر حاملگی بوجود نمی آید اما اگر شما یکی از  افرادی هستیدکه تجربه درد در هنگام بارداری دارید عوامل زیر باعث ایجاد این  درد در کمر و پا درد در بارداری شده است.

افزایش وزن میتواند باعث ایجاد فشار بر روی عصب سیاتیک کمر و پا یعنی ناحیه ای که پلویس قراردارد بشود و فشار ایجاد کند.

بزرگ شدن رحم باعث ایجاد فشار بر روی عصب سیاتیک و ناحیه تحتانی ستون مهره ها و کمر درد در بارداری میشود.

بزرگ  شدن شکم باعث جلورفتن مرکزشکم وکشیده شدن منحنی لوردوتیک lordotic(انحنای  زیادستون فقرات به جلو وناحیه ای بالای باسن)میشود و این باعث میشود که  ماهیچه های بالای باسن و پلویس جمع ترشوند و باعث فشار بر روی عصب سیاتیک شوند.

مورددیگری  که وجودارد، زمانیکه کودک درسومین ماه تولد میخواهددرجایگاه خاص  خودقراربگیردوشکل بگیردسرجنین به صورت مستقیم درروی عصب قرارمیگیردوباعث  فشارزیادبه بالای باسن (ناحیه کمروساق پا )میشود.

ساده  ترین درمان آن درازکشیدن برروی طرف مخالف درد است.این باعث کاهش فشاربرعصب  میشودهم چنین ازبلندکردن اجسام سنگین وایستادن های طولانی مدت بپرهیزید.  اگرهنگام ایستادن احساس فشارمیکنیدیک پای خود را بلند کنید و آنرا روی یک  بلندی قرار دهید. شناهم چنین برای کاهش درد پا و کمر وناراحتی مهم است.

شما  میتوانید با قرار دادن کمپرس یخ و گرم باعث کاهش درد کمر و پا شوید. پزشک  برای کاهش دردشما مصرف استامینوفن راتوصیه میکند.اگر درد پا و درد کمر شما  بسیار شدید بود حتما به پزشک مراجعه کنید.

پیشگیری

رفتارهای  ذهنی مثبت ، فعالیت های منظم و بازگشت به کار از عوامل مهم احیای بیمار می  باشد. انجام دادن کار و شغل در روزهای اول پیشنهاد نمی شود و برای مدت  محدودی با محدود شدن فعالیت ها و یا انجام کارهای سبک می توانید دوران احیا  را به خوبی پشت سر بگذارید.

پیشگیری از سیاتیک کمر و پا یکی از مواردی است که از بازگشت مجدد بیماری جلوگیری می کند

بلند  کردن وزن های مناسب، جلوگیری از نشستن های طولانی مدت، رعایت شکل صحیح بدن  هنگام نشستن،ایستادن، تمرینات منظم خوابیدن با کشش صحیح بدن وتقویت عضلات،  انجام کارهایی که مناسب باوضعیت بیمار است،

تغذیه  مناسب و وزن مناسب و جلوگیری از اضافه وزن،کنترل استرس ها وفشارعصبی و  انجام تکنیک هایی برای آرامش ، جلوگیری از مصرف دخانیات در پیشگیری از درد  سیاتیک بسیار موثر می باشد.

نتیجه گیری

سعی  ما در این مقاله بر آن بود که با محل، علائم و نشانه های درد رگ (عصب)  سیاتیک حاد،مزمن، خفیف و علت آن آشنا شوید. و در صورتی که احساس درد در  زانوی خود میکنید و گمان دارید که این درد ناشی از سیاتیک پای شما است با  محل رگ (عصب) سیاتیک و تفاوت آن با دیسک کمر آشنا شوید و علت درد خود را  بدانید . و اینکه چه زمانی به پزشک برای درمان درد خود حتی در دوران باردای  و حاملگی مراجعه کنید. به انواع درمان به صورت کامل باجراحی و بدون عمل  شامل دارو و قرص، تزریق، فیزیوتراپی، لیزر، طب سوزنی، ماساژ، تمرینات ورزش درمانی برای سیاتیک و نرمش، دستی و گیاهی پرداختیم که انتخاب بهترین و کاملترین روش درمان درد  سیاتیک کمر و پا شما با پزشک است. البته همانطور که شما میدانید پیشگیری ،  بهتر از درمان می باشد.